Was je content van het type ‘Organisatie’, ‘Lokaal bedrijf’, ‘Artikel’, ‘Blog bericht’ of ‘Webpagina’ verrijkt met het Aggregate Rating structured data schema?
MET ANDERE WOORDEN: stonden er gele rating sterren bij je snippet in de Google-zoekresultaten?
En zijn die gele sterren nu verdwenen?
Wel, dan ben je niet alleen.
En dit is waarom:
Google September Update: “Minder review rich results”
Google publiceerde op 16 september 2019 een nieuwe blog met de titel ‘Making Review Rich Results more helpful‘.
Hierin kondigden ze aan dat ze enkel nog sterren zouden tonen bij online content die zich ook echt leent tot beoordelingen of reviews.
En daardoor zijn er heel wat gele sterren verdwenen uit de Google-zoekresultaten.
Worden voortaan niet meer verrijkt met sterren:
Organisaties
lokale ondernemingen
artikelen
blogs
Waarom vermindert Google het aantal gele sterren uit de zoekresultaten?
De motivatie van Google is ervoor te zorgen dat beoordelingen een eerlijkere weerspiegeling worden van de ervaring van de gebruiker. Het is niet de bedoeling dat organisaties zelf reviews of sterren op grote schaal kunnen beïnvloeden.
Wat nu? Tips voor structured data seo
Verzamel beoordelingen (reviews) met behulp van een ‘3rd party site (zoals Google My Business, Yelp, Capterra), zodat je bedrijf als enriched result (met gele sterren dus) in de Google-zoekresultaten kan verschijnen via de URL van de ‘3rd party site’
Blijf beoordelingen en recensies op je website weergeven en voeg de property ‘naam’ toe voor ‘ItemReviewed‘
Als je de reviews van een 3rd party site op je eigen website weergeeft, voeg dan hun URL toe als bron (hoewel dit voortaan niet meer zal resulteren in een rich search result)
Blijf schema markup (structured data) gebruiken: het zorgt ervoor dat zoekmachines je content beter begrijpen, zodat je gevonden kan worden in organisch zoekresultaten en voice search results
Hulp nodig met seo structured data? Twijfel niet ons te contacteren