Wat betekent ‘pogo sticking’?
‘Pogo Sticking’ is wanneer de gebruiker van een zoekmachine (zoals Google) verschillende zoekresultaten bezoekt (URL’s aanklikt) om het resultaat te vinden dat het beste voldoet aan zijn of haar zoekopdracht.
Stel:
Je klikt op de eerste link in Google, maar het resultaat is niet meteen of niet helemaal wat je zoekt. Je klikt weg van de pagina en gaat terug naar de lijst met zoekresultaten (Google dus).
Dus je klikt terug naar de zoekresultaten en je klikt op de tweede link of een andere link die je passend lijkt.
Op dat moment ben je dus aan het ‘pogo sticken’.
Waarom is ‘pogo sticken’ een belangrijk SEO-signaal voor Googlebot?
Als veel mensen na het klikken op het eerste zoekresultaat ‘pogo sticken’, dan vertelt dat eigenlijk aan Google dat het eerste zoekresultaat niet goed (genoeg) is.
Google kan dan beslissen om dat resultaat een paar plaatsen te doen zakken en een ander zoekresultaat bovenaan te zetten.
Zo komt het dat zoekresultaten vaak kunnen schommelen (al is dat niet de enige reden).
‘Pogo Sticking’ en SEO-teksten
Wil je bovenaan in Google geraken en daar ook blijven?
Zorg er dan voor dat je tekst goed SEO-geoptimaliseerd is (zodat hij in de eerste plaats kan ranken en gevonden kan worden) en ook 100% afgestemd is op de zoekopdracht (search intent).
Bied zoveel mogelijk aan de zoekopdracht relevante informatie aan in je content. Zo help je voorkomen dat mensen gaan ‘pogo sticken’.
LSI-keywords en semantic search kunnen helpen bij het zoeken naar relevante informatie rond de zoekopdracht.
Goed SEO-schrijven is dus goed schrijven voor de zoekmachine én voor mensen.
Hoe kan je ‘pogo sticken’ op je website voorkomen?
Naast het aanbieden van veel content die relevant is aan een zoekopdracht, is de beste manier om ‘pogo sticken’ op je website tegen te gaan het toevoegen van interne links. Liefst zo hoog mogelijk op je site zodat ze meteen zichtbaar en aanklikbaar zijn.
Zo houd je mensen op je site.
Via de links kunnen mensen dan navigeren naar de secties waarnaar ze op zoek zijn. En zo zullen ze minder geneigd zijn om terug naar de SERP (Google-zoekresultaten) te klikken.
Je hebt nooit alles in de hand wanneer het aankomt op SEO, maar zonder een goede content-optimalisatie zal je alvast nooit goed kunnen ranken.