DE STRUCTURED DATA SPECIALIST
WAT IS STRUCTURED DATA (of SCHEMA MARKUP)
-
- Wat is structured data (schema markup) nu eigenlijk?
- Hoe kan je deze ‘gestructureerde gegevens’ toevoegen aan je eigen website?
- Een voorbeeld van een rich snippet dankzij schema markup
- Is structured data goed of belangrijk voor je SEO?
- Wat kan je zoal optimaliseren met deze markup language?
- Wat zegt Google zelf over het belang van deze schema markup?
- Wat is de exacte JSON-LD code van deze pagina?
- Waar vind ik een structured data specialist?
De ANTWOORDEN
1. Wat is structured data? Betekenis
Structured data is schema markup die je aan de broncode van een website kan toevoegen in de vorm van JSON-LD code. Via de info in de structured data kan de zoekmachine een preciezer antwoord bieden op de search intent van de gebruiker. Dit heeft een positieve invloed op de SEO en CTR vanuit de SERP.
2. Hoe kan je deze ‘gestructureerde gegevens’ toevoegen aan je eigen website?
Deze gestructureerde gegevens voeg je toe aan je website door content te markeren met een stukje code via schema markup. Het stukje code schrijf je bij voorkeur in JSON-LD en voeg je daarna via bijvoorbeeld Google Tag Manager aan de webpagina toe.
3. Voorbeeld van rich snippet dankzij structured data
Op de afbeelding hierboven zie je sterretjes (ratings) staan. Het fragment hierboven noemt men daarom een rich snippet: het zoekresultaat is verrijkt met extra data. Deze sterretjes worden op de SERP getoond omdat de pagina geoptimaliseerd is met schema markup.
4. Is structured data belangrijk voor je website SEO?
Voor veel gebruikers vormt de weergave van ‘gestructureerde gegevens’ op de serach results page (SERP) een visuele ‘trigger’ om op zo’n zoekresultaat te klikken. De markup zorgt dus voor een hogere Click Through Rate (CTR) vanuit Google naar websites.
Google toont steeds meer bijkomende extra informatie in zoekresultaten. Waar vroeger enkel de titel, url en meta description werden weergegeven is dat nu flink aangevuld met rich snippets (verkregen via het invoeren van structured data). Hiermee helpt Google de gebruiker nog sneller op weg naar het juiste antwoord. Je website optimaliseren voor SEO met gestructureerde gegevens is daarom dus een prima idee.
5. Wat kan je seo-optimaliseren via schema markup?
Breadcrumbs
Google Reviews
Audio, video en afbeeldingen
Boeken, films, series etc.
Recepten
Producten
Personen
Evenementen
Artikels
Services
Een volledig overzicht van alle structured markup vind je op de website SCHEMA.ORG
6. Wat zegt Google zelf over structured data en SEO?
Gary Illyes van Google stond in november 2017 op het podium tijdens PubCon en zei het volgende over SD en schema markup:
“Structured data is een van die dingen waar ik wil dat je dit jaar veel aandacht aan besteedt. We beginnen meer en meer aandacht te besteden aan structured data. Het is zelfs bijna alsof we begonnen zijn met het bouwen van een heleboel nieuwe functies die gebaseerd zijn op structured data. Dat is een belangrijke hint als je wil dat je websites in de zoekmachines verschijnen. Belangrijker nog: voeg gestructureerde gegevens toe aan je pagina’s en we begrijpen tijdens het indexeren beter waar je site over gaat. En denk niet alleen aan de gestructureerde gegevens die we op developers.google.com hebben gedocumenteerd. Denk aan elk schema.org schema dat je op je pagina’s kan gebruiken. Het zal ons helpen je pagina’s beter te begrijpen en indirect leidt het tot betere rankings, omdat we gemakkelijker kunnen rangschikken.”
(bron)
7. Wat is de exacte JSON-LD code van deze pagina?
Uiteraard is deze pagina verrijkt met structured data. Hieronder zie je het exacte JSON-LD code snippet dat we geschreven en aan de broncode van deze website toegevoegd hebben:
<script type=”application/ld+json”>
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “FAQPage”,
“mainEntity”: [{
“@type”: “Question”,
“name”: ” Wat is of zijn structured data?”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: ” Schema markup zijn stukjes JSON-LD code die je aan de broncode van een website kan toevoegen. Het is ‘schema markup’-language die aan zoekmachines zoals Google vertelt welke soort informatie een bepaald stukje content van een website is. De zoekmachine gaat daardoor beter begrijpen wat er op de website staat en kan daardoor een concreter en juister antwoord bieden op de zoekvraag en search intent van de gebruiker, welk een positieve invloed op de SEO van een website kan hebben.
”
}
}, {
“@type”: “Question”,
“name”: “Hoe kan je dit toevoegen aan je website?”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: ” Schema markup voeg je toe aan je website door content te markeren met een stukje code via schema markup. Het stukje code schrijf je bij voorkeur in JSON-LDen voeg je daarna via bijvoorbeeld Google Tag Manager aan de webpagina toe.”
}
}, {
“@type”: “Question”,
“name”: ” Waarom toevoegen? Is dit goed of belangrijk voor SEO?”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “Voor veel gebruikers vormt de weergave van de snippet op de search results page (SERP) een visuele ‘trigger’om op zo’n zoekresultaat te klikken. Structured data zorgen dus voor een hogere Click Through Rate (CTR) vanuit Google naar websites.
Google toont steeds meer additionele informatie in zoekresultaten. Waar vroeger enkel de titel, url en meta description werden weergegeven is dat nu flink aangevuld met rich snippets (verkregen via het invoeren van structured data). Met structured data helpt Google de gebruiker nog sneller op weg naar het juiste antwoord.”
}
}, {
“@type”: “Question”,
“name”: ” Wat kan je zoal seo-optimaliseren via schema markup?”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: ” Breadcrumbs, Reviews, Audio, video en afbeeldingen, Boeken, films, series, Recepten, Producten, Personen, Evenementen, Artikels, Services”
}
}, {
“@type”: “Question”,
“name”: “Wat zegt Google zelf over structured data?”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”:”Gestructureerde gegevens is een van die dingen waar ik wil dat je dit jaar veel aandacht aan besteedt. We beginnen meer en meer aandacht te besteden aan structured data. Het is zelfs bijna alsof we begonnen zijn met het bouwen van een heleboel nieuwe functies die gebaseerd zijn op structured data. Dat is een belangrijke hint als je wil dat je websites in de zoekmachines verschijnen. Belangrijker nog: voeg gestructureerde gegevens toe aan je pagina’s en we begrijpen tijdens het indexeren beter waar je site over gaat. En denk niet alleen aan de gestructureerde gegevens die we op developers.google.comhebben gedocumenteerd. Denk aan elk schema.orgschema dat je op je pagina’s kan gebruiken. Het zal ons helpen je pagina’s beter te begrijpen en indirect leidt het tot betere rankings, omdat we gemakkelijker kunnen rangschikken.”}
}]
}
</script>
8. Waar vind ik een structured specialist?
Bij SEOCopybar zijn we gespecialiseerd in het implementeren van schema markup. Twijfel niet ons te contacteren als je jouw website graag wil laten seo-optimaliseren met schema markup voor meer clicks vanuit Google naar je website of landingspagina’s.