Search engines zoals Google, Bing of Yahoo tonen aan verschillende mensen vaak verschillende resultaten (posities) voor exact dezelfde zoekwoorden (keywords).
De rankings van je SEO-teksten in de Google-zoekresultaten monitoren is daardoor een lastige taak, omdat verschillende factoren de rankings heel erg beïnvloeden.
Zelfs professionele tools die worden gebruikt om rankings van zoekwoorden te monitoren, geven daardoor niet altijd juiste resultaten.
Oorzaken
Browsers:
Verschillende browsers (zoals Chrome, Firefox of Safari) op eenzelfde laptop of desktop tonen soms erg verschillende zoekresultaten als resultaat op exact dezelfde zoekopdracht.
Een bepaalde browser kan domeinen tonen die een andere browser dan weer helemaal niet toont.
En dat allemaal op dezelfde laptop of desktop.
IP-adres
Verschillende IP-adressen zullen over het algemeen verschillende zoekresultaten tonen, en dat is niet alleen het geval bij lokale zoekopdrachten.
In dezelfde stad kunnen verschillende IP-adressen ook voor algemene zoekopdrachten erg verschillende zoekresultaten laten zien.
In een ander land kan het zelfs zijn dat je naar 100% verschillende zoekresultaten zit te kijken voor dezelfde zoekopdracht.
10 vs 100 en ingelogd zijn:
Zelfs eenvoudige zaken zoals het veranderen van 10 zoekresultaten per pagina naar 100 zoekresultaten per pagina kunnen drastisch verschillende resultaten laten zien.
Ook ingelogd zijn in Google kan verschillende resultaten als gevolg hebben dan wanneer je niet ingelogd bent.
Conclusie
Je kan letterlijk 50 mensen laten zoeken en 50 verschillende zoekresultaten krijgen. Dit is nu eenmaal hoe google werkt.
Het monitoren van rankings is dus allesbehalve een exacte wetenschap.
Hieronder vind je alle artikels die te maken hebben met Google-rankingfactoren
Meer dan 200 Google-rankingfacoren
Wist je dat er meer dan 200 Google-rankingfactoren zijn?
Deze kunnen allemaal op de ene of de andere manier invloed hebben op je posities in Google.
Zijn alle Google-rankingfactoren even belangrijk?
Wat betreft factoren voor online vindbaarheid zal Google nooit al zijn geheimen prijsgeven. Veel rankingfactoren zijn een goed bewaard geheim en zullen dat waarschijnlijk ook altijd blijven.
Veel SEO-specialisten speculeren echter dat Google op basis van meer dan 200 ranking factoren een website beoordeelt.
Maar niet alle rankingfactoren zijn even belangrijk. In de wereld van de zoekmachine-optimalisatie is het intussen wel geweten dat de ene rankingfactor een stuk belangrijker is dan de andere.
Zo weten we bijvoorbeeld ondertussen met zekerheid dat content de zwaarste doorslag geeft. Vandaar ook de gekende leuze ‘Content is King’.
Enkele van de belangrijkste Google-rankingfactoren zijn:
SEO-geoptimaliseerde content
keywords
semantic search
title-tag (H1)
subkoppen (H2, H3, H4, …)
metatags
duplicate conent
canonicals
grammatica en spelling
301-redirects / 302-redirects
hosting
laadtijd
URL-structuur
goede interne linkstructuur
website-architectuur
externe linkbuilding (backlinks)
aantal bezoekers
beveiliging van de website
aantal clicks naar en op je website
time on page (dwell time)
…
Welke SEO-rankingfactoren zijn er nog?
Bovenstaande lijst bevat heel wat factoren op vlak van content-SEO, aangevuld met enkele belangrijke off-page-SEO-factoren waarvan intussen ook aangetoond is dat Google ze belangrijk vindt voor het toekennen van posities en ze dus opneemt in zijn befaamde Google-algoritme.
Maar er zijn dus nog heel wat meer SEO-rankingfactoren:
Ontdek alle 200 rankingfactoren op deze lijst.