Dit is’m dan:
John E.Powers – De allereerste full-time copywriter!
Wie was John E.Powers, de allereerste full-time copywriter?
John E. Powers (1837-1919), een zeer invloedrijke Amerikaanse copywriter, wordt tot op de dag van vandaag beschouwd als de allereerste full-time copywriter ooit.
Powers was een ‘meester tekstschrijver’ wiens stijl en overtuigingen de reclamewereld sterk hebben beïnvloed, nog altijd.
In 1954 werd hij opgenomen in de Advertising Hall of Fame.
Voordat Powers full-time freelance copywriter werd, werkte hij onder meer voor de toenmalige succesvolle warenhuizen Lord & Taylor en Wanamaker’s.
Powers wordt tot op de dag van vandaag beschouwd als de vader van de moderne creatieve reclame (advertising).
Voorbeeld: John E. Powers’ magazine ads voor het magazine Murphy Varnish Co.
Over de copywriting schrijfstijl van John E.Powers
John E. Powers gebruikte een unieke advertising schrijfstijl die later bekend is geworden als de Powers-stijl.
Hij gebruikte onder meer eenvoudige taal, vermeed overdrijvingen, beperkte zich tot korte woorden en gebruikte ook geen ontwerpen of illustraties in zijn advertenties.
Powers vond het (net zoals nog andere copywriters en advertisers) belangrijk de waarheid te vertellen in reclame (truth in advertising), in een tijd waarin eerlijkheid niet echt eigen was aan de advertising industrie (en dat is nog steeds het geval).
Powers vertelde (en schreef) dus vaak de gehele waarheid in zijn reclameteksten.
Een van zijn bekendere reclameteksten voor stropdassen luidt:
“They’re not as good as they look, but they’re good enough for 25 cents”
Meer weten over John E.Powers? => bron wikipedia.org